Sweet southern

Thanksgiving är för oss en långhelg och förstås vill vi ju passa på att resa på semestern. En helg utan hockeyhallar är ju ovanligt.

Redan på onsdagen drog vi ner mot South Carolina och till Hilton Head. En ö som är knuten till fastlandet via broar. Vi hade hört mycket gott om detta stället och hade höga förväntningar. Vi bodde så bra med 3 minuters promenad till stranden. Hårt packad sand vilket gjorde det utmärkt till cykel utflykt. Vi tog en strand promenad när vi kom ner på em och bara njöt av hav och sand. Jag blev kär i ön på en gång, fantastisk miljö som inbjuder till alla tänkbara utomhus aktiviteter (rullskidor, löpning och cykel hann vi med).

När vi vaknade dagen efter hängde regnet i luften och det regnade ganska friskt senare under dagen. Så det blev en utflyktsdag med bilen, vi hade tagit med oss golfgrejerna eftersom ön är ett riktigt golfmecka men i det vädret höll vi i bilen. Hittade ett mysigt fik men annars var det mesta stängt eftersom det var Thanksgiving vilket innebär att på kvällen börjar black Friday och då öppnar affärerna på kvällen. Men vi gav oss inte iväg bland alla andra på kvällen ut i affärer utan åt istället en väldigt god kalkon middag.

Nästa dag drog vi till Georgia och Savannah. En vacker hamnstad med massor av historia. Vi fick guidning runt om i stan och strosade även omkring själva. Var också på ett alkohol museum eftersom just alkoholen hade gjort ett stort avtryck i Savannahs historia. Av allt vi såg tyckte barnen att museet var bäst. Kanske hade det med Moonshine att göra 😉

Savannah har en historia även med pirater och såklart har bomullen satt stora spår i staden.

Jag trodde ju att jag skulle få se massor av ångbåtar vilket är vad jag förknippar Savannah med men detta var det ganska dåligt med. Men i Hilton Head i regnet fanns i alla fall en, så jag kunde bocka av det på min lista.

En riktig lång cykeltur på ön stod på schemat dan efter. 2,5 mil avverkade med drygt 1 av dem på stranden sög ordentligt i barnens ben. De trampade på och vi passade på att spana på alla vackra strandhus som ligger direkt vid beachen. Sen hade vi också på vår lista att se Sea Pines. Ett Community med egna stränder, marinor, golfbanor och en mängd olika hus man gärna hade kunnat tänka sig att ha som sitt eget. En glass i solen och bara njuta och insupa miljön var underbart.

I veckan har Niklas jobbat i Memphis och planen var att komma hem i kväll. Nu ställde ett snöoväder till det så alla flyg ställdes in. Så Volvo gänget bestämde sig för att köra hem. En resa som i vanliga fall tar 10 timmar att köra, är nu lite osäkert hur lång tid det kommer att ta. Förhoppningsvis är vädret bra i bergen mellan Tennesse och North Carolina. Hos oss har vi nu hela 2 cm snö på backen, så det är trafikkaos kan vi lova! Men vi är glada om han kommer hem i natt någon gång istället för att stanna kvar själv. Tur att de är många i bilen så de kan turas om att köra. Nu måste vi bara ner till Charlotte i helgen och hämta Volvon som står på flygplatsen och väntar….

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )