Äntligen jullov

Sista veckan i skolan var en evighet enl barnen. Även om de gjorde en del roligheter och inte bara lektioner. Så är det ändå ett efterlängtat lov vi befinner oss i just nu. Även Niklas har ett stort behov av ledighet inte bara för att han enbart hade 4 dagars semester i somras men också efter dessa 6 månader på nyttjobb i nytt land. Han behöver verkligen koppla av och komma bort. Efter en mysig julfika med vänner i onsdags så hade jag tidigare på dagen fått goda råd och tips om att ju tidigare komma iväg ner till Florida desto bättre. Så eftersom Niklas enbart hade telefonkonferenser bokade i torsdags bestämde vi oss för att åka mot Florida en dag tidigare. Det innebar en snabb förändring i julfirandet vi skulle ha hemma. Så den sista tomtegröten kokades och det blev paket utdelning på onsdagkväll lite spontant. Lika bra gick det och barnen fick inte så mycket eftersom en resa väntades utan lite nödvändiga saker de ändå skulle ha blev paket.

Upp i ottan på torsdags morgon och GPSen sattes på Fort Lauderdale och vi bestämdes oss för att köra så länge vi orkade. Efter 2,5 timma hade gränsen till South Carolina passerats och barnen var hungiga. De obligatoriska äggmackorna plockades fram och sen var det bara att gasa igen. Niklas satt i telefon, barnen satt med Ipads och klagade inte alls så det  var bara att köra. Några tillfällen hade vi trafikstopp pga olyckor men annars gick det ganska bra. Nästa stopp blev omkring Savannah. Nu var det lunchdags eller klockan var närmare 14-15 så en senare lunch men nu var det dags för de hemmagjorda pirågerna. Mätta i magen bytte vi så Niklas körde vidare. När vi närmade oss Jacksonville kände vi att vi behövde stanna för natten. Det var inget trevligt ställe utan vi bestämde istället för att åka ut till beachen.  Här hittade vi ett bra hotel som låg precis vid stranden. Nu var det mörkt ute så det blev inte mycket till sightseeing. Men en riktigt bra Mexicansk restaurang hittade vi istället.

Vi njöt av stranden på morgonen, vädret var molnigt men varmt.

Så eftersom vi åkte en dag tidigare hade vi ytterligare en dag på oss ner och passade då på att slippa åka motorvägen och istället följa stad remsan ner via A1A, vilket var fantastiskt. Många beacher och ställen som vi nu fick se för att vi hade tid. Daytona Beach var ett myller av människor men en trevlig stad. St Augustin ett litet samhälle som bränts ner av engelska flottan men som idag var väldigt mysig. Vi bestämde oss för att åka halva vägen och stannade på Cocoa Beach där ytterligare ett bra hotel nära stranden hittades. Här käkade vi på Florida’s grill (tror jag det hette) Pilgrimsmusslor& räkor till Gurra, Fredde käkade alligator och vi andra två åt regnbågs forell. Vilken god mat!

Julafton startades med en morgon joggning på stranden där vi hade sällskap av Kalle Ankas kompis

Sen bestämdes vi oss för att komma fram och tog närmsta vägen ner till Fort Lauderdale.Här bor vi bra i en lägenhet precis vid stranden och har en fantastiskt utsikt. I går på amerikanarnas julafton hade vi tänkt ta en taccokväll. En liten promenad till affären som visades vara stängd denna dag. Så det fick bli en pizza till middag för där var det öppet, där även en annan svensk familj satt och firade juldagen snopna på att inte kunna handla mat 🙂

I dag har vi varit i Everglades och kollat in alligatorer, varaner och ettgäng fåglar. En timmas båtfärd i en riktig alligatorbåt. Kul, Niklas förväntningar var ett skjul ute i swampmarken med Crocodildandee komma gående. Mina egna var en stor alligator komma med öppen mun mot båten för att ta sig en munsbit. Det visade  sig att vi båda har sett för mycket film, verkligheten var en helt annan. Två fria alligatorer såg vi och ett gäng ödlor. Dessa låg helt silla orörliga och tyckte bara alla dessa turister var en pina. De övriga alligatorerna vi såg var på en show efteråt med Alligator Boys, de har något tv-program. Kul i alla fall att få en guid som berättade så mycket om djuren och Everglades,vi har fått en massa kunskap idag och roliga minnen.

Sen bar det av hemmåt igen för att slänga oss i de fantastiskt stora vågor som är på Atlanten just nu. Rödflagg på stranden och jag tror inte jag har badat i så stora vågor tidigare. I morgon bär det av till Miami!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )